Thursday, 1 December 2011

Tipikal Blogger, Bila Birthday Mesti Buat Post Pasal Birthday

Semalam umur genap 22...
Kalo nak tepat ikut surat beranak,
Aku lahir 30 November 1989 pukul 11.15 malam waktu Malaysia...


Kita mulakan post ni dengan lawak tipikal bapak aku,
Bila orang tanya umur bapak aku,
Bapak aku akan cakap 25 padahal umur dye 52,
Jadi lawak tu tak applicable untuk aku tahun ni,
Sebab pusing 22 tetap 22,
Sorry ayah, gurau2 skit (haha, bapak aku baca blog aku dow)...

*****************


Hari Selasa 29 Nov

Esoknya Rabu,
Selalunya ada kelas pagi,
Tapi lecturer cancelkan,
Hahaha, member pon kata:

"Asal kau cuti esok, ingat birthday kau esok boleh suka2 cuti"



Di hari Selasa jugalah ada seorang kawan bagi aku ni:

ada lagi 51 comments tu macam-macam kami bincang, 
dari hal bola hingga hal Pegawai Tadbir Diplomatik


Lu suwit la bro, dye jugak la yang membuatkan aku membuat post ini ---- Click SINI YO!!
Sebab nak meransang minat korang baca, aku bgtau post tu tajuk dye -I Miss You Babeyh - 

Settle hari Selasa,
Aku pon berusaha keras menyiapkan cozwork,
Sehingga tidur lambat,
Lalu bangun lambat di hari jadi.....

********************


Rabu 30 November,
Dek bersengkang mata sehingga subuh mengerjakan cozwork,
Bangun lambat la jawabnya,

Tengah harinya menelefon keluarga di Malaysia,
Punya lama aku tak cakap dengan bapak aku,
Sampai 1 jam 40 minit aku bergayut,
Punya la banyak kami sembang,
Dari hal pelajaran aku, hal MARA, hal kerjaya,
Tapi yang paling best,
Bapak aku tanya,


"Ha, bila nak kahwin?"

Aku dengan pantasnya menjawab,

"Kalo boleh, tahun depan"

Berdekah-dekah dua beranak ini gelak,
Tapi bapak aku reply dalam ketawa:

"Kasi habis study dulu la, baru kahwin"

Namun ia disusuli soalan da bomb

"Eh, dah ada "kawan" ke? "

Aku pon jawab:

"Kasi green light kita jalan"


Kembali hiruk pikuk perbualan itu....
Sehingga pesanan-pesanan seorang bapa mengakhiri perbualan itu...
Sembang ngan mak ringkas,
Tapi banyak pesanan,
Jangan itu,
Jangan ini...
Hehe =)


Teringat masa kecil dulu pernah cakap,



"Ibu ni asyik bagi ceramah je hari-hari"

Mak aku tersenyum masa tu pastu dapat hadiah piat telinga satu"



Kemudian bersiap-siap untuk ke library menyambung cozwork,
Sementelahan cozwork pon masih belum selesai
(amboi bahasa, sementelahan tu... wahaha)


Namun begitu,
Niat tidak kesampaian,
Perlu membaca sedikit lagi untuk present semasa bulatan gembira,
Juga membalas notification facebook dari rakan2 yang tidak jemu mengucapkan hari jadi,
Salah satunya:



Ini jiwang. Padahal aku yang conteng ni dekat whiteboard dye



Tau2 dah 6.30,
Setelah tamat bulatan gembira,
Kami pon makan beramai-ramai,
Dengan tidak semena-mena,
Sedang aku menceduk nasi ke dalam pinggan...

Kedengaran suara mereka bernyanyi beramai-ramai,


Allah selamatkan kamu,
Allah selamatkan kamu,
Allah selamatkan Akmal Aliff
(pastu ada sorang jerit "kapten bola!!"
Allah selamatkan kamu...


Wahaha,
Ada kek bai,
Gua yang garang ni pon tersipu-sipu malu,
Disuruh memberi ucapan:

"Aku ingat takde kek, sekali ada.. Thanks la korang"




=)



Umur dah 22,

Aku selalu teringat setiap kali birthday,
Ada satu senior pernah cakap:


"Sebenarnya bila birthday, itu tanda kita dah setahun dekat dengan kematian"


Umur makin pendek,
Bila nak berubah kalo bukan sekarang.....

***********************************



Aku patut kembali menyiapkan coursework aku itu,
Jumpa lagi di lain warkah...

=)
.


8 comments:

  1. "kasi green light kita jalan"..huhu..dh ada calon ke?

    post yg sgt padat.mcm update untuk 1 minggu je..haha

    good luck with ur coursework..and Happy birthday :)

    ReplyDelete
  2. happy birthday bro akmal.may Allah bless you

    ReplyDelete
  3. pergh ada nama aku la. style2 ;)

    ReplyDelete
  4. Lol...

    jangan lupa jemput aku nnti!
    btw, ally pun agk terkezut mendengar yang kau ada "bulatan gembira" skang.. hoho!!

    btw, happy belated bday. d same date as nizam's bday!. hope you had a good time.
    semoga senantiasa berada di bawah rahmat dan redha Illahi.
    (n_n")

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Betul tu, hari jadi hanya menandakan kami sedang menuju ke arah kematian.. makin mendekati ajal.. tp adakah kita sudah bersedia untuk face Allah SWT? Jom isikan bank akhirat dgn amal2 yang menyenangi Pencipta kita.

    slmt hari lahir, Allah yubarik feek.

    Wslm.

    p/s: kalau menggedik sesama lelaki, okay je.. menunjukkan ukhuwah yang penuh halawah dan ukhuwah lillahi ta'ala.. alhamdulillah

    ReplyDelete
  6. akmal ko nye gelak tu teringat aku gambar dlm wallet kau ahahahha

    ReplyDelete