Saturday, 6 August 2011

Target Ramadhan

Bila Ramadhan tiba,
Ramai yang akan membuat target,
Target saya hanya tiga untuk ramadhan ini,
Last year target bukan main banyak,
Tapi last-last hampeh..

Maka target tahun ini adalah:

1. Satu hari satu juzuk. 30 hari insyaAllah khatam.

Walaubagaimanapun, di hari ke 6 ramadhan ini,
Saya telah 20 muka surat tertinggal daripada sepatutnya,


2. Kasi habis tugas hafazan yang diberi oleh bos bulatan gembira

Walaubagaimanapun,
Agak lembab proses hafazan ini berlaku,


3. Puasa penuh

Senang je ni patotnya,
Tapi aku setiap tahun mesti akan demam skali dalam ramadhan,
Tahun lepas dua kali demam,
Maka malam tadi aku telah berjoging 3 kilometer,
Kasi keluar peluh sikit,


Mungkin boleh tambah yang ke 4
Memperbanyakkan subuh di surau,
Bukannya susah, lepas sahur jangan tidur,
Pastu gi surau...

Sebab selalu aku sahur dalam keadaan separuh sedar,
Mak aku kejut sahur pukul 5,
Aku bangun gosok gigi,
Duduk atas kerusi,
Tuang susu ngan koko crunch,
Makan pastu tuang peel fresh dalam cawan,
Habiskan peel fresh pastu minum air masak,
Tengok jam 5.15,
Lambat lagi subuh,
Pastu masuk bilik untuk tidur,
Nanti subuh bangun lagi skali.....

Hari ini baru berjaya ke subuh di surau,
Itupun sebab bersahur dengan member dekat luar...


Beberapa hari yang lalu,
Sempat berbulatan gembira,
Yang diperingatkan oleh bos bulatan gembira:


"Jangan nanti bila dah habis Ramadhan kita rasa rugi sebab tak ambil peluang yang Allah beri" 


=)
.

2 comments:

  1. why not akmal ngaji yg tertinggal tu sambil tunggu azan subuh.kn lbh baik dri tidur :) tkt tak trbangun plak untuk solat subuh kalau dh tidur tu.

    target yg bagus btw.

    ReplyDelete
  2. azamnya memang begitu, tp sebab keazaman tak kuat so tidur lebih memanggil-manggil...

    insyaAllah =)

    ReplyDelete