Monday, 1 August 2011

Ramadhan =)

Seperti yang diumumkan penyimpan mohor besar raja-raja,
Kita akan berpuasa hari ini,
Ya, hari ini...

Dulu,
Ada orang kata:

"Eleh, masa ramadhan baru la nak sibuk-sibuk baca quran, sedekah, pergi masjid. Kalau tidak batang hidung pon tak nampak"

Ada betul apa yang orang ni kata,
Sampai ada istilah:
"Ramadhan Muslim"

Ada jugak kawan saya yang "free hair"
Tapi pakai tudung sepanjang bulan ramadhan..


Kita boleh "tackle" atau ulas isu ini dari 2 sudut,


Sudut 1:

Kita menjadi hamba Allah, bukan hamba Ramadhan,
Jadi sepanjang hayatla kita mengikut arahan Allah...


Sudut 2:

Namun begitu,
Ramadhan adalah bulan yang penuh berkat,
Biarla orang nak mencari pahala di bulan ini,
Kang dia buat pasal masa ramadhan kau kata:

"Tak menghormati ramadhan"

Bila dye cari pahala kau kata baru nak sibuk2..


Saya lebih suka melihat dari sudut 2,
Siapa kita sibuk-sibuk nak nilai manusia,
Mungkin mereka lebih ikhlas,
Akhirnya amal mereka diterima,
Amal kita jadi debu...


At least masih ada kesedaran untuk beramal,
Daripada yang tidak puasa,
Lagi style,
Saya pernah jumpa orang tak puasa atas pokok,
Tengah makan gula-gula sugus,
Katanya;

"Makan sugus tak batal la, hahahaha"


Juga jumpa orang makan nasi campur dalam bilik,
Bila nampak diorang kata:

"Apa pandang-pandang"


Mesej saya ada 2:

1.
Bila orang buat baik kita jangan kutuk,
Kita ni baik sangat ke?

2.
Pandangan sudut 1 ada betulnya juga kan?
Sama-samalah kita fikir



Saya akhiri dengan pantun 2 kerat:

Saya ada kawan bernama Ramadhan,
Selamat Menyambut Bulan Ramadhan.


=)


p/s: sebenarnya nak tukar-tukar skit dari 2 post tahun lepas je ( sini dan sini ), tp dah karang2 jadi lain pulak.

1 comment: