Saturday, 2 April 2011

Aku Pegang Tangan Perempuan Dalam Kelas

Dulu semasa di Sbpi Gombak,
Semasa tingkatan 5,
Saya ada pegang tangan seorang perempuan....
Begini ceritanya:

Seorang gadis: Akmal, **** demam. Dye ada kat kelas.

Maka berjalanlah Akmal ke kelas itu,
Untuk bertemu seorang yang demam itu,
Kelihatan dye sedang tidur...

Akmal pon pergi ke arah budak itu,
Dan memegang tangannya,
Lantas, seluruh ahli kelas budak yang demam itu,
Memandang dengan pandangan tajam,
Diikuti dengan bisikan2 sesama mereka,
Ada juga yang berkata: Woooo!!!!

Akmal meneruskan saja memegang tangan budak itu,
Sambil mengejut budak perempuan itu,
Lalu meletakkan tangannya di dahi budak itu,

Bisikan2 mereka semakin kuat,
Semakin banyak Wooo!!! yang kedengaran,
Sehinggalah,



Rakan Budak: Hoi, diamlah. Tu abang dye lah.

*************************

Maka tajuk saya pada hari ini adalah Husnuzon,
Dalam bahasa melayu adalah bersangka baik.....

Maka saya ingin bertanya,
Tatkala anda membaca tajuk itu,
Apa yang terlintas di fikiran??

1. Teruk gila Akmal
2. Celaka kau Akmal
(Maka, di manakah Husnuzon di situ??)

Maka bayangkan jika ada sesetengah orang,
Yang hanya membaca tajuk sahaja,
Pastu sibuk memberitahu yang dia tahu segalanya...

Orang A: "Ko tahu, Akmal pegang tangan perempuan masa sekolah dulu"
Orang B: "Siapa??"
Orang A: "Adala, tapi aku tak pasti siapa"
Orang B: "Ini kena bagi tau orang C ni. 

Maka, timbullah fitnah dan cerita karut marut.


Namun begitu,
Saham kesalahan ada juga pada Akmal,
Di mana dia dengan tidak semena-mena masuk ke kelas adiknya,
Tanpa memperkenalkan diri sebagai seorang abang...
(Maklumlah, abang penyayang yang risaukan adiknya. Di fikirannya hanyalah kesihatan adiknya di waktu itu)


Itu perkara biasa,
Yang luar biasa adalah apabila orang buat baik pon kita ada prasangka jahat,

Contoh:
Ada orang yang jarang sedekah, tiba2 sedekah dalam "amount" yang sangat banyak,

Orang kata: "Emmm, bajet baik la pulak mamat ni. Riak dow die"

Mana tau dye baru dapat kesedaran untuk bersedekah,
Husnuzon2 =)


Namun begitu,
Ada sesetengah situasi yang mungkin perlu untuk tidak husnuzon,
Su'uzon - sangka buruk (tak pasti ketepatan ejaan ini)

Dimana mungkin ada orang yang berlari kearah anda dengan sebilah parang,
Dengan melaungkan kata2:
"Matilah kau Akmal!!!!!"

Mungkin saya patut husnuzon:
"Oh, die nak hadiahkan saya parang itu. Mulia benar hatinya. Parang saya pon sudah semakin tumpul. Boleh tebas semak di belakang rumah"


Larilah bro,
Selamatkan diri...

Contoh ini saja yang saya mampu fikir,
Mungkin ada contoh yang lebih baik...


Nampak mudah husnuzon,
Tapi memang susah,
Tapi bukannya mustahil


"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka,
 sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa ........................"
(Al-Hujurat: 49:12)


Panjang lagi ayat tu,
Pergi buka tafsir tengok apa lagi Allah cirikan
Sebagai ciri orang beriman

=)

.

9 comments:

  1. Assalamualaikum..
    Entri yang kelakar..hehe..good job...
    Tukang blog pandai kaitkan dengan cerita..
    kirim salam adiknya ye..=)

    ReplyDelete
  2. aku pelik gak mule2 tp mmg dr awal2 aku cube sangke baik yg ade keadaan memakse ko mcm tu. nice sharing bro. :)

    ReplyDelete
  3. wahahaha....
    hoi abg,even bdk yg dipegang tgn tu pon x husnuzon kat ko!!!..
    haha..=D
    da bce baru teringt bende tu jadi kat diri sendiri...wakakaka....=D

    ReplyDelete
  4. takde option 3 ke? mmg tak caya lah akmal will pgg tgn perempuan bukan mahram :)
    -me

    ReplyDelete
  5. hahaha....aduh..igtkan ad keadaan memakse ke ape ke...last2 adik.

    ooo adik ko pon integomb jgk..

    ReplyDelete
  6. siapalah seorang gadis yg report **** demam eh... baik betul, ;)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,
    nice content and pretty funny too

    ReplyDelete
  8. huhu saya takkan buat camtu sebab saya takde adik...
    by the way, good entry that made me laugh bila bace contoh su'uzon tu hahah

    ReplyDelete
  9. huhu saya takkan buat camtu sebab saya takde adik...
    by the way, good entry that made me laugh bila bace contoh su'uzon tu hahah

    ReplyDelete