Monday, 6 September 2010

Percayalah Post Ini Bukanlah Pasal Bola

Post ini serius bukan pasal bola,
Baca sampai habis nanti dapat "grab" mesej tersirat,
Kita mulakan dengan Bismillah

Aku mula bermain bola pada tingkatan 2,
Kerana ketika tingkatan 1 ada liga antara kelas tingkatan 1,
Dan aku adalah pemain yang tidak dimainkan...

Dahulunya aku tidak bermain bola,
Zaman sekolah rendahku dihabiskan dengan permainan tradisional,
Guli, baling selipar, kejar-kejar, nyorok-nyorok, pistol kayu buah ceri,
Namakan saja pasti aku pernah bermainnya..

Namun peristiwa tingkatan 1 memberiku semangat,
Bukan tidak minat bola, Liverpool kecintaan sudah dari darjah 3
Bukan tidak minat bola, Selangor juga kecintaan dek hebatnya Azman Adnan
Cuti tingkatan 1 aku mula berjinak2,
Boot bola pertama seumur hidup,
Berjenama Lotto berharga RM65 di Pertama Kompleks,
Bapak aku cakap:
"Kalo kamu wakil negeri, baru berbaloi beli yang beratus2 ni"

Setiap hari bermain di padang depan rumah,
Dahulunya bermain kejar-kejar di tepian padang,
Kini berkejar-kejar menggelecek bola,
Dengan membayangkan Michael Owen dan Azman Adnan...

Pulangnya aku ke sekolah pada tingkatan 2,
Sewaktu PJK aku bersemangat dengan jayanya,
Bermain bola di dalam kelas kononnya hebat,
Merembat bola ibarat beckham tapi malangnya,
Terkena gadis di dalam kelas,
Maaf dipinta, senyum diberi,
Lupakan itu semua kerana aksi sepatutnya ditunjukkan di padang...

Selepas abis sekolah ada seorang rakan datang kepadaku berkata:
"Hei budak pandai main bola"


Kita fast forwardkan cerita,
Masa aku tingkatan 5,
Kami takde coach maka wakil sekolah dipilih sesama sendiri,
Aku berjaya menyelit masuk ke pasukan sekolah,
Gembira bukan kepalang...

Aku adalah pemain simpanan,
Diletakkan sebagai striker oleh rakan2,
Mungkin kelibat Owen dan Azman Adnan tertonjol di situ,
Aku adalah striker ke-5...

Namun begitu,
Striker ke 2 juga bermain sebagai stopper,
Striker ke 3 juga bermain sebagai goal keeper,
Maka aku memegang tampuk striker ke-3

Makanya aku hanya akan dimasukkan tatkala serangan kelihatan tumpul,
Midfielder menyuap bola yang cantik mantik,
Hanya memerlukan sedikit sentuhan magik dariku untuk menjadikannya goal,
Ibarat Inzaghi di AC Milan,
Ball control hancur tapi boleh goal...

Namun begitu,
Kehebatanku dibayangi oleh seorang adik tingkatan 1,
Kita gelarkan die "wonderkid",
Wonderkid ini selalu saja menjaringkan goal,
Baik friendly atau unfriendly match,
Aku pernah bertanya macam mane ko asik jaringkan goal,
Jawabnya:


"Sebelum saya sepak bola ke goal, saya baca Bismillah"


Dapat "grab" mesej post ni??

Sebelum mula apa2 baca bismillah,
Macam lagu raihan:


"Dimulakan dengan Bismillah,
disudahi dengan Alhamdulillah,
Begitulah sehari dalam hidup kita,
Mudah-mudahan dirahmati Allah"

=)

7 comments:

  1. wonderkid ni afif tu ke dohh ? peminat liverpool ni memang warak warak orgnye aku rasa :P

    ReplyDelete
  2. mmg silap...kalo ak dr f1 dh ikut jejak langkah hang...entah2 ari ni bole wakil notts dh...haha

    (padahal ni bkn msg yg nk diberi)

    ReplyDelete
  3. pergh msg
    bukan main cite pasal bola -_-

    ReplyDelete
  4. anonimus: afif? aku panggil dye o-ne...

    dato' h: hahaha, ko patut boleh wakil pkns nye team la dato'.

    anish: hahaha, msg pendek je tapi cerita bukan main panjang..

    ReplyDelete
  5. Bismillahirahman nirrahim..

    wooh. i got the message. thank you.

    ReplyDelete
  6. haha blogwalker.trus praktik,nak komen mula ngan bismillah

    ReplyDelete
  7. blogwalker: good2 =)

    anish: asal ko x praktik.. haha, walhal aku pon x praktik

    ReplyDelete