Saturday, 21 August 2010

Kenapa Saya Bersembahyang Terawikh??

Assalamualaikum,
Hari ini saya ingin menceritakan sebab2 saya bersembahyang terawikh...

Masa umur saya kecik lagi,
Mak tak kasi keluar malam2,
Sebab bahaya la banyak orang jahat,
Jadi salah satu strategi untuk keluar malam,
Adalah dengan bersembahyang terawikh...

Keluar rumah pukul 8.30,
Terawikh abeh pukul 9.30 kalau buat 8 rakaat,
Lepas tu boleh la main kat luar,
Yes2!!!
Mak selalu bg main sampai pukul 10 je,
Tapi dengan alasan x bawak jam,
Selalu lajak sampai 10.30...
Kalau malam sabtu ngan ahad mmg kol 11 la...
Tu lah sebab saya sembahyang terawikh kecik2 dulu,
Sebab kalau tak sembahyang terawikh,
Mak tak bagi kuar main....
Walaupun padang depan umah..

Tetapi bila saya sudah besar sedikit,
Bila mercun dan main kejar2 bukan lagi mainan yang sesuai untuk umur,
Taktik masa kecik digunakan,
Tapi untuk lepak bersama kawan-kawan,
Kami lepak bukan buat ape2 ek,
Rokok2, dadah sume xde,
Paling2 gitar dan suara sumbang mengiringi petikan gitar itu..
Tak pun bercerita pengalaman masing2.......

Namun begitu,
Bila dah semakin dewasa,
Bila keperluan dan kemahuan sudah pun lain,
Sudah semakin pandai menilai,
Saya gi sembahyang terawikh sebab nanti boleh terserempak,
Dengan seseorang yang digelar:
"Gadis Terawikh"

Timing kena tepat,
Dye akan keluar surau waktu lepas abis lapan rakaat,
Tapi ada lmbt skit mungkin dye sembahyang witir,
Saya sembahyang witir jugak ye.....

Sampai satu hari saya tau nama dye,
Sekolah dye sume saya tau,
Rumah dye pon saye tau
Sbb member saye ex-schoolmate ngan dye,
Name dye kan:


"Tak kan la saya nak tulis kat sini"

Haha, pastu saya tak sempat nak masuk meminang,
Sebab dapat tawaran gi luar negara,
Aiseh melepas... =(
Hahahahaha

Tapi sekarang,
Kenapakah saya,
Muhammad Akmal Aliff,
Pergi sembahyang terawikh???

Kalo nak keluar malam dah senang,
Bgtau je mak nak kuar,
Nanti mak tanya nak kuar ngan sape pastu dye pesan:
"Jangan balik lmbt sangat"

Kalau setakat nak lepak ngan member2,
Halo2 je,
Kalo kedekut sangat,
Mesej Pesanan Ringkas je,
Muncullah saya...

Kalo pasal nak jumpe gadis terawikh,
Dah 2 kali dah terserempak Ramadhan ni,
Saya relax je,
Macho je...
Tak ada ape feeling2 pon...

Ha macam mane....??

Adakah saya sembahyang terawikh pasal dah jadi habit saya,
Ramadhan Muslim??

Adakah saya sembahyang terawikh pasal tak nak orang tny,
"Eh, ko x sembahyang terawikh ke semalam??"

Adakah saya sembahyang terawikh sebab semua orang terawikh,
Pelik pulak jadinya bile x terawikh..

Adakah saya sembahyang terawikh sebab nak dapat Malam Lailatul Qadar,
Tak kan dengan sembahyang terawikh kite layak dapat Malam Lailatul Qadar??

Adakah saya sembahyang terawikh kerana faham apabila ramadhan,
Allah menutup pintu neraka dan membuka pintu syurga??

Adakah saya sembahyang terawikh,
Supaya dapat buat blog post pasal sembahyang terawikh??

Orang kata:
Tepuk dada tanya iman??

"Ramadhan dah 30 percent berlalu, iman dah naik 30 percent?? Amalan ada naik 30 percent??

Come on Akmal, Ramadhan ni 30 hari je.....

6 comments:

  1. bro...kalo xnak kat gadis tarawih tu bole introduce kat ak...huhu


    (gurau2)

    selamat ramadhan...

    ReplyDelete
  2. hahaha, dato2...

    Selamat Ramadhan juga kepada anda
    =)

    ReplyDelete
  3. kau ni gatal la mal, aku kena jaga kau betol2 next year

    ReplyDelete
  4. tu bukan gatal.. tu nakal.. hahaha

    ReplyDelete
  5. hahahahah nicela mal..best btol post ko nih.... gimme 5!
    haha

    ReplyDelete
  6. hahaha, ko ni dah kuar "hotel" kan? tu la semangat sangat training..

    Gimme 5 la bro =)

    ReplyDelete