Sunday, 29 August 2010

Hari Ini

Hari ini,
Saya update blog secara terbalik,
Menceritakan perkara yang berlaku kemudian,
Teknik "Flashback from the back"
Kita mulakan:

Hari ini,
Selepas terawikh,
Ada tahlil di rumah arwah semalam,
Saya ada cerita semalam.. pegi baca post semalam..

Hari ini,
Malam tadi,
Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong masuk final world championship,
Tahniahla Malaysia,

Hari ini,
Saya dan keluarga berbuka di luar,
Sebab adik gemuk saya balik dari asrama,
Setibanya di kaunter nasi ayam saya beratur di belakang satu gadis,
Mesti korang ingat aku ngorat awek ni,
Husnuzon la sikit..
Gadis ini perlahan sekali gerakannya mengambil nasi ayam,
Mengambil pinggan kemudian melihat jam,
Mengisi nasi ke dalam pinggan kemudian membetulkan tudung,
Mengisi ayam ke dalam pinggan kemudian membetulkan tudung,
Nak je aku cakap:
"Cik adik, rasa nasi ayam ni same jugak walaupun kita pakai cantik mane"

Hari ini,
Tengah hari mak dan ayah saya pergi beli lampu,
Mak kata nak pasang kat depan rumah,
Maklumlah nak raya,
Selepas balik dari membeli lampu,
Saya sedang menonton televisyen sambil berbaring,
Tiba2 ayah saya baring atas perut saya macam saya selalu buat kat dye,
Lantas saya berfikir:
"Eh, bapak aku bace blog aku ke semalam?"
Saya pon biarkan

Hari ini,
Saya bangun sedikit lambat,
Sehingga terlepas pengebumian pakcik yang meninggal semalam,
Mak ada cerita anak pakcik tu yang paling kecik,
Masa dah kapankan pakcik tu,
Anak kecik ni pegi kat arwah ayah dye panggil:
"ayah, ayah, ayah, ayah"
Sambil mengoncang2 ayahnya sehingga diambil ibunya,


Apalah yang difikirkan adik tu,

Kenapa ayah tidur lama sangat dari semalam?

Kenapa semalam ayah tak datang tidurkan adik?

Kenapa orang bungkus ayah dalam kain putih ni?

Kenapa diorang mandikan ayah, ayah demam ek?

Kenapa ayah tak nak bangun ni, penat adik kejut?
............................................................................




Dan sekarang,
Kenapa aku pulak yang nangis?
Aduhai, pasal tu la aku guna teknik
"Flashback from the back"


"Setiap yang bernyawa itu pasti merasai mati"
"Everyone shall taste death"
(Al-Anbiya' 21:35)

2 comments:

  1. cik adik tu duk betul2 tudung sbb dia nak nampak cantik dpan ko tu mal


    pasal mati.xleh ckp apa.kita sume akan masuk kubur weh

    ReplyDelete
  2. Kita datang sendirian, kita akan pulang sendirian.
    kita datang dengan hati yang bersih, muga pulang juga dengan hati yang bersih.
    :)

    ReplyDelete