Friday, 27 August 2010

Bak Kata Omputih : One Crazy Day

Jam 1400: Trut2, henset berbunyi. Kedengaran suara Wandok sayup2 di telefon bimbitku
"Mal, nak main futsal malam ni pukul 1 kat Ampang? aku msg ko asal x reply?"
Dan aku menjawab:
"Orait2, eh mane ada msg... Sape yang main ni?"
"Budak2 KMB, Majin sume turun KL"
"Orait2"

Jam 1405: Badan yang lesu akibat baru nak baik demam terus sihat walafiat serta merta.

Jam 1930: Kedengaran azan di TV3 berkumandang menandakan berbuka puasa

Jam 2020: Adikku gelak bukan kepalang melihatkan aku berjubah. Selalunya abgnya itu mengenakan kain pelikat, baju t-shirt dan kepiah jawanya. Ini hari berjubah pula, memang baru baik demam abgku ini

Jam 2030: Sembahyang terawih setelah 3 hari ponteng akibat tidak sihat.
Orang Kampung 1: Lame tak nampak imam?
Akmal: Demam sikitla 2,3 hari ni
(Pergh, bajet jadi Imam)

Jam 2130: Selesai 8 rakaat dan wittir aku pon bergerak dari surau ke padang kerana katanya ada orang mau gadoh. Bagus jugak la diorang ni. Sembahyang dulu pastu baru gaduh

Jam 2145: Trut2, hensetku mendendangkan lagu nokia dan terkelip2 nama "Mat Sheffield Malaya" di skrin Nokia 5800 ku.

Akmal: Halo Mat.
Mat: Ha Mal, ko kat mane ni?
Akmal: Aku baru balik terawih. Kenapa?
Mat: Oh, kitorang nak main futsal kejap lagi pukul 11 kat Danau Futsal
Akmal: Okay2, datanglah nnt aku pegi

Jam 2200: Tiada pergaduhan berlaku. Tapi terdengar sedikit makian dan cacian.

Jam 2210: Sudah ada tanda2 positif akan adanya pergaduhan. Mereka gaduh "one by one". Ini baru betul. Kalau 10 lawan 1 memang Jackie Chan je boleh buat. Yela2, Jet Li pon power jugak.

Jam 2215: Adik A VS Adik B

Jam 2220: Adik A VS Adik C

Jam 2225: Adik A VS Adik D. Tapi adik D ni tak kuat. Senang2 je adik A ni pukul dye walaupun adik A dah melawan 2 orang sebelum itu.

Jam 2230: Adik A VS Adik B,C,E,F,G,H,I,J,K
Ini tak bagus. Setelah adik D kalah teruk berdarah bibir adik A diserang bertubi oleh beramai2. Masa zaman aku muda2 kami panggil "Kita Laukkan Dia". Mana boleh macam ni, sape suruh hantar adik D.

Jam 2233: Ada pakcik balik terawikh lalu dan mereka pon bersurai. Kenapa aku tak meredakan mereka dan tengok sahaja? Begini sebenarnya, mereka ini pelajar sekolah menengah dan aku tak berapa kenal mereka. Mereka sudahla ramai dan berbekal badanku yang sasa ini tak mampu rasanya melawan mereka yang ramai itu. Lagipun ini gaduh sekolah menengah, depa gaduh pasal awek ka apa ka aku tak tau. Aku saja nak tengok perubahan zaman. Dulu zaman kami gaduh2 dulu lain skit. Katela aku masuk campur dan depa nak pukui aku. Katela aku menang sebab aku kuat nnt orang kata "Bodoh, dengan budak kecik pon gadoh" tapi kalo aku kalah nnt orang kata "Bodoh, dengan budak kecik pon kalah". Jadi tengok sajalah.

Jam 2245: Mesej Pesanan Ringkas dari Mat
"Mal, kitorang dah sampai Danau Futsal"

Jam 2246: Izin dipinta dari rakan taulan untuk pulang bersiap. Sambil2 itu menyelit menasihat kepada rakan2 yang tengok bersama. Mereka ini ramainya di tingkatan 5.
"Korang tak payah la gaduh2 ni, dapat apa? Wat sakit badan je"

Jam 2255: Proton Iswara dihidupkan untuk ke Danau Futsal

Jam 2303: Sampai di Danau Futsal dan kelihatan ramai sekali rakan taulan sedang bermain futsal

Jam 0015: Setelah tamat bermain, mereka pon bercadang untuk minum2 di mamak. Saya pon berkata
"Aku ada futsal lagi dow kol 1 kang dekat Ampang"

Ada yang berkata: Kate demam, ajak main bola sihat terus ko

Jam 0040: Setelah tangan menyalam tangan2 mereka semua, saya pon meneruskan pemanduan Proton Iswara ke Ampang

Jam 0055: Sampai sudah di Ampang Sports Planet

Jam 0115: Permainan dimulakan. Kesan-kesan kepenatan akibat bermain futsal awal tadi jelas kelihatan. Fitness yang kurang tatkala ramadhan dan juga kesihatan yang kurang memuaskan membuatkan skill2 menarik tidak dapat ditonjolkan.

Jam 0230: Memang dah tradisi kita rasanya. Lepas futsal mesti mamak. Jangan sampai mamak bukak tempat futsal. Mamak juga dituju untuk menghilangkan dahaga di tekak. Teh Ais air kegemaran di"order" dan hirupan dimulakan

Jam 0300: Banyak topik yang dibincangkan. Daripada topik di Malaysia hinggalah ke topik di tanah air kami, England. Dari mengungkit kenangan2 di KMB sehinggalah mengutuk Rafa Benitez yang telah merosakkan Liverpool kecintaan. Daripada mengucap tahniah kepada member2 yang bakal fly tahun ni sehinggalah mengutuk kekalahan Liverpool terhadap Man City.

Jam 0345: Setelah lama bersembang, mereka bercadang untuk sahur di Wangsa Maju Seksyen 2. Saya ikutkan saja.

Jam 0400: Tempat dipilih di depan skrin yang mempertontonkan aksi Aston Villa yang kehilangan James Milner. 7 Nasi Lemak ayam diorder oleh Wandok. Banyak kan? tapi untuk santapan kami bertujuh. Pelbagai aspek perbincangan dikupas dengan lebih mendalam di kedai makan kali ini

Jam 0430: Getaran henset terasa. Ibuku yang risau anaknya belum pulang untuk bersahur dan setelah memberitahu cerita yang sebenar ibuku lega.

Jam 0500: Bersalamanlah kami tanda perpisahan

Jam 0700: Aku tengah tulis post yang korang baru habis baca ni. Sekarang nak tidur dan bangun sebelum sembahyang Jumaat. Kunci Jam, soh adik kejut dan soh kawan gegar pagar rumah adalah teknik untuk bangun.

Bak Kata Omputih: One Crazy Day
=)

5 comments:

  1. mak aih akmal aliff, bermanfaat hari ko..malam jumaat tuh..

    ReplyDelete
  2. fuh cha, mekasih atas ingatan ini.. selamat berpuasa di UK dan sama2 mempertingkatkan amalan di bulan ramadhan

    =)
    jumpe kat notts nnt cha

    ReplyDelete
  3. wehhh
    haha
    post ni terbaik

    "Jam 2130: Selesai 8 rakaat dan wittir aku pon bergerak dari surau ke padang kerana katanya ada orang mau gadoh. Bagus jugak la diorang ni. Sembahyang dulu pastu baru gaduh"


    nice a HAHA

    ReplyDelete
  4. trimas2... aku nak wat short note macam ko la nnt.. tiru sifu... hahaha

    ReplyDelete
  5. anak murid xleh malas2 cam sifu!!

    ReplyDelete