Saturday, 28 August 2010

2 Peristiwa

Hari ini ada 2 peristiwa,
Kedua-duanya berlainan genre...

Peristiwa 1 adalah pengumuman bahawa adik Muhammad Bin Ahmad Zahid akan menjadi Imam pada sembahyang terawih Isnin ini di surau rumah kami.

Kenalkah anda adik Muhammad Bin Ahmad Zahid?
Yang tempat kedua Akademi Al-Quran tu..
Yang azan TV9 tu..
Yang tu la.. exited pula saya

Peristiwa 2 adalah pengumuman kematian seorang pakcik di taman perumahan kami.
Lepas terawikh ada tahlil di rumah arwah,
Tapi saya tengok anak2 dye sume relax je,
Tak ada pulak yang menangis teresak2,
Baik dari yang paling tua sampai yang paling muda...

Yang paling tua umur 17,
Kelihatan sangat tenang...

Yang paling muda budak kecik,
Tadika pon belum saya rasa,
Dye macam tak memahami apa2,
Terdengar adik kecil ini berkata:
"Hari ini ramai orang datang tidur rumah kita"

Kalaulah aku,
Dengan bapak aku la aku lawan badminton,
Dengan bapak aku la aku bicara sukan, politik dan wanita,
Dengan bapak aku la aku lawan gusti lengan tapi tak pernah aku menang,
Dengan bapak aku la aku jadi driver,
Dengan bapak aku la aku tidur atas perut die sbb sedap,
Kalau ditarik semua ini adakah aku setenang adik 17 tahun td?



Bila bercakap pasal mati, teringat doa ni:
"Ya Allah, panjangkanlah umur kami jika ia membawa kebaikan kepada kami tetapi pendekkanlah umur kami seandainya umur kami yang panjang membawa keburukan kepada kami"


Al-Fatihah

3 comments:

  1. mal... aq jatuh cinta sama blog lu... (^o^)

    ReplyDelete
  2. shin al-bambino: haha, aku jatuh cinta sama lu

    anish: ko la sifu aku, mekasih =)

    ReplyDelete