Friday, 2 July 2010

Sambungan Kisah Semalam

Ini sambungan kisah semalam,
Tp ape jd semalam?
Mari bace sini ----> klik ayat ini

Gua rekemen lu orang bace dlu ape jd smalam,
Baru ada "touching" skit bace cerita hari ini,
Gua mula cerita gua,
Dengan Bismillah =)

Gua skrg nak jd anak yg baik,
Subuh gua bgn sendiri walaupun 6.30,
Sikit2 dulu, kalo nak berubah kena slow2,
Tp mungkin ada yg kate,
"Nak seribu daya, mahu seribu cara"

Lepas smayang subuh,
Bapak gua cakap:

"Kang kol 8 kite gi tgk kereta"

Gua ingat bapak gua sudah boleh halo2 sama gua,
Sangkaan gua meleset,
Bapak gua belum settle lagi ngan gua...

Lu orang rasa ape jd kat kereta merah Proton Iswara tu?
Malam semalam punye gua risau,
Tak boleh tidor, last tgk jam dah kol 4.30 pagi,
Guling2 last2 tidor jugak...

Kol 8.15 kami kuar jalan kaki gi tempat keta gua tersadai,
Alhamdulillah ada lagi keta tu,
Sama macam semalam...

Lu ingat semalam gua ada "quote" ayat Quran:

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"

Pastu ingat Ustaz Fauzan kate satu kesulitan akan ada 2 kemudahan,
Kalo da tulis dalam Quran mmg betol sngt la,

Kemudahan satu:
Hari ini ada 2 lori dgn satu land rover askar betol2 depan tempat keta gua masuk selut. Askar2 tu tgh wat projek pembinaan. Ni bukan politik eh, depa wat parking surau. Gua pon tny la brader askar tu

Akmal: Assalamualaikum bang, boleh mintak tolong abang tarik keta saya yg sangkut tu gune lori askar ni bang?

Brader Askar: Bole je tp x de tali la dik.

Dengan tidak semena-mena, gua dan bapak gua jalan kaki gi kedai hardware beli tali besi ke dawai besi. Entahla gua pon x tau ape name dye.

Bile gua ngan bapak gua sampai surau, bapak Adib (jiran merangkap member gua) sampai plak dengan tibe2 menghulurkan tali yang sangat tebal. Kalo x silap tali ni orang 4 wheel drive suke gune mase masuk lumpur. Lu orang bayang la sendiri.

Tu la kemudahan no 2 yang Allah bagi. Mudahkan keje gua?
Brader askar tu pasang sume, ikatkan tali kat keta gua ngan land rover,
X sampai seminit "settle" sume masalah gua,
Gua nak hulur ar sumbangan duit merah kat 2 brader askar ni,
Nnt lu orang ingat gua kasi rasuah,
Ni budi bahasa la kawan,
Tp depa x mau,
Depa kata:
"Sikit je ni kami buat ni dik, tak payah la. Kalo nak bagi jugak adik bg kat surau, sedekah"

Sape kate askar jahat? Cis lu orang..

Macam biasa ada preview skit la. Ada 2 askar lg satu dalam land rover. Ada 2 pakcik dalam ni, yang nmpk semua badan tu bapak gua, yang nmpk separuh tu bapak adib, jiran gua


Itu je la cerita dye,
Tp lu orang ingat gua terlepas begitu saje,
Bapak gua kasi hukuman berat same gua,

1. Gua kena bayar sarapan pagi gua ngan bapak gua. Ada la dalam 8 hengget, x sampai 2 pound pon x de hal.

2. Gua kena beli kuih-muih bg askar2 tu minum petang, ni sbb askar2 tu x mau amik duit gua so gua beli makanan. Nak x nak diorang kena la amik jugak.

3. Gua kena isi minyak keta. Gua isi 30. Skali ada dua jenis minyak Ron. Gua amik yg murah.

4. Ape lagi, basuh keta la. Da penuh ngan lumpur2. Tangan gua calar2 smalam angkat batu2 sume tp gua tahankan je, walau nak genggam sakit.

p/s : mak gua sudah supply awal2 200 hengget kat gua mane tau kena tarik ke ape. Td gua da discuss same mak gua, dye kate pulang 100 je. Kire sume denda tu mak gua yang support kecuali basuh keta.

p/s: esok gua kongsi tips macam mane gua kasi bapak gua cool balik sama gua.
x sempat ar nak tulis skang, siap2 nak tgk bola Brazil Belanda.
Mesti yg pompuan kate:
"Ish, laki x abeh2 bola"
Member aku slalu jawab bile pompuan bising camne:
"Daripada aku hisap dadah, bek aku tgk bola"

=)

3 comments:

  1. pergh3 alhamdulillah =)

    ReplyDelete
  2. style ah blog pakcik aku nih! wahaha

    ReplyDelete
  3. lain kali pi sura jalan kaki...hahaha

    ReplyDelete