Thursday, 1 July 2010

Gua Sudah Kasi Kecewa Sama Bapak Gua, Baru 2 Hari Jejak Malaysia

Ini hari Khamis,
Gua dari kecik ada sikit karut,
Pikir Khamis mmg hari suey gua,

Hari Khamis la gua gado2,
Hari Khamis la gua sakit2,
Hari Khamis la gua luka2,
Hari Khamis la gua kecewa,
Sume Hari Khamis la...

Nak dimulakan cerita,
Inikan malam Jumaat,
Ada ceramah Isra' Mikraj kat surau,
Member merangkap jiran gua,
Adib ajak gi surau,
Gua pon on je la da mmbe ajak cari pahala,

Mintak izin bapak gua,
Pinjam Proton Iswara merah,
Mau gi surau mesti bole pinjam punye,
Tapi mesti lu orang ingat gua nak cerita gua pegi surau,
Ish, bukan itu yang gua nak cerita,

Lepas sampai surau,
Ceramah baru nak mula,
Ada 2 member gua x maghrib lagi,
Gua ngan Adib da settle da,
Semayang awal waktu kan afdhal,

Pastu gua dengar ceramah,
Layan jugak ustaz ni,
Ustaz Fauzan dari Jabatan Agama UKM,
Cerita Isra' Mikraj,
Gua rasa macam jauh lagi je Isra' Mikraj,
2 minggu lagi,
Tp bukan Isra' Mikraj gua nak cerita,

Lepas ceramah abeh,
Ada makan2,
Macam sedap tp mak gua da masak kat rumah,
Pastu gua ade keje sikit kat umah ni,
Gua pon mintak izin member2 gua cau dulu,
Depa bole jalan kaki,
10 minit je pon,
Tp di sinila tragedi bermula...

Gua nak kuar keta,
Sekali ada keta kat blakang,
Nak reverse gua x confident,
Kang langgar keta orang susah pulak,
Keta insurans bukan nama gua,
So gua amik keputusan nak jalan ke depan,
Tp jalan depan tu ada sikit lumpur2,
Gua rasa bole insyaallah,
Tp penaakulan gua meleset,
Keta gua sangkut dalam lumpur2 tu,
Ke depan x lepas, reverse pon x lepas....

Gua gigil2 kol bapak gua,
Mesti gua kena punye macam ni,
Gua masuk surau balik inform kawan2 gua yang sedap melantak,
Daging masak kicap ngan kari,

Akmal: Keta aku sangkut dow kat lumpur depan tu...
Kawan2: Jom2, jap kasi kitrg abeh makan pastu tolong tolak...

Gua x mintak tolong pon, tp depa da offer,
Gua terharu la nak kasi tau....
Terharu.....

Skali bapak gua sampai,
Bapak gua tnye macam mane bole sangkut,
Gua pon kasi ceritala,
Gua pon kena la ceramah skit ngan bapak gua,

Macam2 la gua cuba,
Angkat tayar,
Korek lumpur,
Tolak kereta,
Nasib ada ramai anak2 muda menolong,
Dalam nada klaka depa cakap dekat yg tolong tgk:

"Pahala woi, xkan tengok je"

Abeh da idea,
Sume x jadi,
Tibe2 teringat ceramah td,
Ustaz kate:

Ustaz: Dalam surah Asy-Syarh, ayat 5 menyebut "Maka sesungguhnya dalam setiap kesulitan ada kemudahan"

Aku pon teruskan berusaha,
Mengetahui kemudahan itu pasti ada,
Tp lama kelamaan,
Makin dalam kereta tenggelam,
Bapak aku kata esok je la sambung,

Gua kasi preview sikit keta merah gua sangkut ni


Tp sebenarnya,
Ada benda lain yang jadi,
Dalam ramai2 yang tolong tengok,
Ada yg berdendam ngan member2 aku,
Katanya nak pukul,
Samseng skola ni,
Ada dua orang budak form 5 yg naik keta ngan aku,
Depa tu la nak kena pukul,
Tp sebab ada bapak aku,
Diorang x buat ape2,
Sbb da lame sangat diorang balik,

Kawan: Aku x percaya la ustaz tu cakap, dye kate satu kesulitan datang 2 kemudahan. Ni datg lg satu kesulitan.

Akmal: Eh, tu bukan ustaz cakap. Tu tuhan yang cakap, kan ayat Quran tu. Kita tggu je kemudahan tu. Tuhan nak bg macam mane kita tak tau

Aku harap 2 member aku ni selamat,
Zaman aku gado2 ni sekolah menengah lagi aku da tgglkan,
Sbb masa aku skola menengah badan aku kecik,
Lambat baligh, haha


p/s: doakan member2 aku ni x kena pukul, depa ramai dow. Harap2 besok keta bole kuar

Tau x As-Syarh tu surah mane? yang mula dengan Alam Nashrah

4 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Masyaallah, tahniah2, balik2 msia terus gi surau. Camni la hasil tarbiyah yg kite mahukan :). Hrap penangan umrah bebaru ni mampu memantainkan iman ko.

    Lagi menarik awal2 balik msia dh ade ujian ko dapat. Nampak sgt tuhan sayang kt ko, kalo x sayang xde die test ko.

    Orait, salam perantau dari membermu ni dari UK. Moge istiqamah dijalan-Nya. wassalam

    Your sincerely,
    AzimAzizi

    ReplyDelete
  2. mal,
    makin best ah blog ko.
    asal kete bapak ko merah.
    jiwa muda ye.

    ReplyDelete
  3. azim: best oo umrah.. ko gi ar honeymoon wat umrah, baru ar style... nnt ko da balik malaysia sape nak bimbing aku dow, haha sesat aku nnt.

    anish: ooo yeke?? blushing2 =p ...eh jap, ke ko nak kate sbelum ni blog aku x best... sorry2, bersangka baik... terima kasih sifu blog =)

    ReplyDelete
  4. jom g daurah! berSummer kite! :)

    ReplyDelete